خواص سبزیجات

خواص سبزیجات

 

همه ما از خواص سبزیجات و لزوم استفاده از آن ها در برنامه غذایی خود آگاهی داریم. تاکید پزشکان بر مصرف روزانه سبزیجات که ضامن سلامتی هستند بی دلیل نیست که در ادامه به فواید مصرف آن می پردازیم.

سبزیجات به‌دلیل مقدار فراوان ویتامین‌ها، فیبرها و موادمعدنی جزء خوراکی‌های سالم در رژیم غذایی روزانه محسوب می‌‌شوند. مجموعه این ریز مغذی ها از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کنند. وجود ویتامین c فراوان در آن ها تاثیر پیشگیرانه در برابر ابتدا به آنفولانزا و سرماخوردگی دارد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که استفاده از سبزیجات خصوصا سبزیجات سبز را در برنامه غذایی خود گنجانده اند کمتر مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند.
از دیگر خواص سبزیجات برای سلامت بدن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. فشار خون را بهبود می دهد: سبک زندگی و غذایی نادرست باعث افزایش آمار فشار خون و مشکلات ناشی از آن شده است. پزشکان همواره به جایگزین کردن سبزیجات در برنامه غذایی به جای فست فود و غذاهای ناسالم تاکید دارند زیرا که فیبر موجود در سبزیجات به سلامت قلب و عروق کمک شایانی می‌کند.

۲.پوست را بهبود می بخشد: بسیاری از سبزیجات مانند خیار و کرفس به آبرسانی پوست و درخشان شدن پوست کمک فراوانی می‌کنند مصرف گوجه فرنگی نیز به محافظت پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک می‌کند بنابراین مصرف سبزیجات می تواند حفظ درخشندگی و سلامت پوست را برای شما به ارمغان بیاورد.

۳.جوان نگه داشتن مغز: اگر می خواهید همواره مغز خود را فعال نگه داشته و خطرات بیماری هایی چون آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهید، مصرف سبزیجات خصوصا سبزیجات برگ دار که حاوی آنتی اکسیدان هستند تاثیرگذار خواهند بود.

۴.کمک به سلامت چشم ها: اگر روزانه از گوشی و رایانه استفاده می کنید باید بسیار مراقب سلامت چشمان خود باشید. لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئید هستند که به وفور در سبزیجات وجود داشته و به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) که می‌تواند منجر به کوری شود، کمک می‌کنند. آن‌ها و سایر کاروتنوئیدهای محافظ چشم را می‌توانید در بسیاری از سبزی‌ها مانند ریحان، ذرت، فلفل قرمز، اسفناج و بروکلی پیدا کنید.

از بهترین سبزیجات برای گنجاندن در برنامه غذایی می توان به اسفناج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ، نخود فرنگی، چغندر و سایر سبزیجات مغذی اشاره کرد که تامین کننده بسیاری از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت جسم هستند.

پیشنهاد ویژه ما بشقاب سبزیجات کافه رستوران نویان مهرشهر با انواع سبزیجات مغذی است که تامین کننده ویتامین‌، فیبر و انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن و به عنوان یک پیش غذا و حتی یک وعده غذایی رژیمی مناسب است.

نـویـان، افتخارات و استانداردها