خواص زرشک

خواص زرشک

زرشک گیاهی است که ایرانیان از میوه آن در غذاها، به عنوان یک نوشیدنی و به شکل مربا و شربت استفاده می‌کنند. این دانه‌های ترش و خوشمزه خواص زیادی دارند و برای بدن نیز بسیار مفید هستند.

نام علمی این گیاه «Berberis vulgaris» است و در بین مردم به آن «زرشک» گفته می‌شود. به ریشه گیاه زرشک در ایران نیز «آئر خیس» می‌گویند.

گیاه زرشک خواص بی شماری دارد و می‌توان از آن در غذاها و نوشیدنی‌‌ها یا به‌صورت مربا و رب استفاده کرد. در ادامه به فواید زرشک خواهیم پرداخت.

مبارزه با عفونت‌ها و التهاب‌ها
تحقیقات نشان داده است که زرشک دارای خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی است و با پیشگیری از متصل شدن باکتری به سلول‌های بدن انسان از بروز عفونت های قارچی و عقونت های باکتریایی جلوگیری می‌کند.
از زرشک برای درمان و بهبود علائم التهاب و عفونت‌ها استفاده می‌شود و همچنین در درمان عفونت مثانه دستگاه گوارش و ادراری تاثیرگذار است.


درمان مشکلات گوارشی


بربرین ماده‌ای است که در ترکیبات زرشک وجود دارد و با کمک به ماهیچه‌های صاف که دیواره‌های روده را می‌پوشانند به بهتر شدن گوارش غذا و کاهش دردها و بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.
زرشک به خاطر خاصیت منقبض کننده‌ای که دارد به نسبت آنتی بیوتیک‌ها مشکلات گوارشی را سریع‌تر حل می‌کند.

بهبود سوء هاضمه با زرشک


مصرف جوشانده یا آب زرشک باعث تسریع روند درمان سوء هاضمه می‌شود. برای بهبود بیماری این مشکل بهتر است تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از صرف وعده غذایی از زرشک استفاده کنید.

پاک سازی کبد و کیسه صفرا با زرشک


استفاده از زرشک باعث تقویت کبد می‌شود. کبد وظیفه تصفیه خون، تولید صفرا، سم‌زدایی، هضم چربی ها، تجزیه هورمون‌ها و ذخیره ویتامین‌ها و آهن را بر عهده دارد.
نقش اصلی کیسه صفرا ذخیره کردن صفرا است که توسط کبد ساخته می‌شود. صفرا همراه آنزیم‌های روده به بدن در هضم غذاهای چرب کمک می‌کند. پاک سازی کبد و کیسه صفرا از خواص قابل توجه زرشک است.

کمک به سلامت قلب و عروق با استفاده از زرشک


زرشک با کاهش کسترول خون و سرم به حفظ سلامت عمومی قلب و عروق کمک می‌کند. خواص زرشک برای سلامت قلب ثابت شده است. کمک به کنترل فشار خون بالا، درمان بیماری شریان کرونری، تپش قلب و بیماری ماهیچه قلب از خواص دیگر میوه این گیاه جادویی است.

یکی از غذاهای محبوب ایرانی های زرشک پلو با مرغ است که اکثرا در مراسمات خاص و مهم خود آن را تهیه میکنند .همانطور که در مطالب بالا از فواید زرشک گفته شد خوب است که هر از چند گاهی این غذای خوشمزه رو بپزید و هم از طعم شگفت انگیز آن لذت ببرید هم همینطور که میدونید کلی خواص داره.کترینگ کافه رستوران نویان مهرشهر انواع غذاهای برنجی و نونی را با بهترین کیفیت و اقتصادی ترین قیمت ها در اختیار شما می گذارد.زمان هایی که میهمان دارید و یا حس و حال آشپزی ندارید کترینگ کافه رستوران مهرشهر راه چاره ی شماست

نـویـان، افتخارات و استانداردها